العودة   منتديات المصطبة > الأقسام العامة > منتدى النقاش الجاد

منتدى النقاش الجاد ناقش معنا بهدوء وبدون تعصب أشهر وأهم القضايا والمواضيع التى تشغل الجميع


1 
shere

كالعادة يبحث الرجل دائما وراء ما يهم الجنس الناعم و ما يردونة و ما يبحثون عنة و فيما تفكر البنت و بعد العديد من التجارب لعديد من العلماء اكتشفوا اهم 10 اشياء تهم البنات و فى اولويتها
أهم عشر حاجات في حياة البنات هي : الرغى ، النكد ، ماما ، الشوبنج ، الطبيخ ، الأطفال ، الخياطة ، الدهب ، الجنس ، اللبس …. وسنوضحهم باختصار :

1) الـرغـى : إذا كنت خبيراً بأمور البنات فإنك تستطيع أن تميز عدة أنواع من الرغى :

رغى فطرى ينشأ مع البنت بعـد انتهاء الرضاعة فتجدها تتحدث مع أمها ومع أختها ومع دميتها ( عروستها ) ومع أخيها الرضيع ، ونوع بيتولد مع شعـورها بالحب ، فتجدها بتدلق كلام مع كل صديقة ومع كل أفراد العيلة ، ونوع يظهر فجأة إذا جلست البنت في وسط شلة بنات فتجدها تبدع إبداعاً مبهراً في تفسير مقتل سوزان تميم وطريقة عمل طاجن المسقعة باللحمة الضانى .
اهم 10 اشياء تهم البنات و فى اولويتها 143324.gif

2) الـنـكـد : وهو مرتبط بالطبيعة المنزلية حيث أن البنت في جميع أعمارها تقضى في المنزل أكثر مما يقضيه الرجل .
اهم 10 اشياء تهم البنات و فى اولويتها 143324.gif
3) مـامـا : دائما ما ترتبط البنت بأمها سواء قبل الجواز أو بعده … قبل الجواز تحب ترجع من بره تحكى لأمها كل حاجة عن حمادة اللي وقفت معاه النهارده وعن هيثم اللي جه يستلف منها كشكول المحاضرات .
اهم 10 اشياء تهم البنات و فى اولويتها 143324.gif
4) الـشـوبـنـج : عشق أبدى لا نهائي غير محدود … للف في وسط البلد وفى كايرو مول وجنينه مول والعتبة وزنقة الستات وطلعت حرب وفى محال الأحذية وما شابه في كل دولة عربية .


اهم 10 اشياء تهم البنات و فى اولويتها 143324.gif
5) الـطـبـيـخ : تبدأ البنت حياتها بكتاب الطبخ مثل كتاب أبلة نظيرة أو كتاب تعلمي الطبخ في ثلاثة أيام ( ما كانش حد غلب ) وغالباً تضع البنت الكتاب على يمينها وتحت يديها حلة وفيهما بصلة وسكينة وتقرأ …. خرطي البصلة وضعي ملحاً وفلفلاً وانتظري حتى تحمر البطاطس … الخ .
اهم 10 اشياء تهم البنات و فى اولويتها 143324.gif
6) الأطـفـال : عندما ترى البنت طفلاً صغير فإنها سرعان ما تفرد دراعها قائلة ( يا خراشى يا اختى كمال امو يا ناس ) .


اهم 10 اشياء تهم البنات و فى اولويتها 143324.gif
7) الـخـيـاطـة : نادراً ما تجد بنت ليس لديها ماكينة خياطة ( سنجر أو نفرتيتي ) ، وتجد البنت في جميع مراحل عمرها مهتمة بالخياطة ، ليلى الطفلة تخيط فستاناً لعروستها ، وليلى بنت ستاشر 16 سنة بتخيط شنطة لنفسها وبتطرزها وتحط لها ترتر، وليلى الأم تلم شرابات العيال وتخيطها ، وتخيط زراير القمصان المقطعة .
اهم 10 اشياء تهم البنات و فى اولويتها 143324.gif
8)الذهب : لا يعبر حب البنت عن طمع أو جشع لكنه طبيعة أنثوية فطرية أول ما البنت تتولد يجروا يخرموا ودانها عشان يجيبوا ليها حلق بتاع ربع جرام ، وتتوالى مظاهر حب البنت للدهب عبر سنوات عمرها ، شوية تمشى تشخلل بالدهب اللي في أيديها ، وشوية : أنا عايزة خاتم يا بابا ، وشوية البيت واقف على رجل واحدة عشان فردة حلق ليلى ضاعت فى الأوتوبيس ، وحتى فى الأزمات أول فكرة دائماً في دماغ البنت المتزوجة هي : خد بيع حتتين الصيغة دول يا أبو فوزي .

اهم 10 اشياء تهم البنات و فى اولويتها 143324.gif
9) الـجـنس : فضول دائم للبنت من أول ما تدخل سن البلوغ إلى ما بعد الجواز ، ويصل إلى ذروته عند بلوغ سن الجواز فى العشرينات من عمرها .
اهم 10 اشياء تهم البنات و فى اولويتها 143324.gif
10 ) الـمـلابـس : نادراً ما يمر أسبوع على البنت إلا وتكون اشترت فستاناً أو تونك أو بلوزة أو بدى ( بضى ) أو جيبه أو طرحة أو شراب فيليه أو جزمه أو صابوه أو توكة شعر أو معصماً وغيرها ، وتجد دائماً دولاب ملابس البنت يكفى لكساء الشعب الصومالي !!!!
اهم 10 اشياء تهم البنات و فى اولويتها 143324.gif


هذه أهم عشر حاجات عند أغلب البنات وهناك قليل جداً من البنات من لا ينطبق عليها مثل هذه الأشياء … فنرجو منكى أختي الكريمة التعليق على الموضوع :

ايه ريك فى كل اللى فات ده ؟
والمصطلحات دى بتمثل ليك/ى ايه

1) الـرغـى ؟
2) الـنـكـد ؟
3) مـامـا ؟
4) الـشـوبـنـج ؟
5) الـطـبـيـخ ؟
) الأطـفـال ؟
7) الـخـيـاطـة ؟
8) الذهب ؟
9) الجنس ؟
10 ) الـمـلابـس ؟

وهل هذا الكلام صحيح أم مبالغ فيه؟؟
وما رأيك في الموضوع ؟؟
بيحصل معاكى كام من الـ 10 وبصراحه؟



2 
RoOma ZaMalek

اقتباس: المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shere  مشاهدة المشاركة
كالعادة يبحث الرجل دائما وراء ما يهم الجنس الناعم و ما يردونة و ما يبحثون عنة و فيما تفكر البنت و بعد العديد من التجارب لعديد من العلماء اكتشفوا اهم 10 اشياء تهم البنات و فى اولويتها
أهم عشر حاجات في حياة البنات هي : الرغى ، النكد ، ماما ، الشوبنج ، الطبيخ ، الأطفال ، الخياطة ، الدهب ، الجنس ، اللبس …. وسنوضحهم باختصار :

1) الـرغـى : إذا كنت خبيراً بأمور البنات فإنك تستطيع أن تميز عدة أنواع من الرغى :

رغى فطرى ينشأ مع البنت بعـد انتهاء الرضاعة فتجدها تتحدث مع أمها ومع أختها ومع دميتها ( عروستها ) ومع أخيها الرضيع ، ونوع بيتولد مع شعـورها بالحب ، فتجدها بتدلق كلام مع كل صديقة ومع كل أفراد العيلة ، ونوع يظهر فجأة إذا جلست البنت في وسط شلة بنات فتجدها تبدع إبداعاً مبهراً في تفسير مقتل سوزان تميم وطريقة عمل طاجن المسقعة باللحمة الضانى .

2) الـنـكـد : وهو مرتبط بالطبيعة المنزلية حيث أن البنت في جميع أعمارها تقضى في المنزل أكثر مما يقضيه الرجل .

3) مـامـا : دائما ما ترتبط البنت بأمها سواء قبل الجواز أو بعده … قبل الجواز تحب ترجع من بره تحكى لأمها كل حاجة عن حمادة اللي وقفت معاه النهارده وعن هيثم اللي جه يستلف منها كشكول المحاضرات .

4) الـشـوبـنـج : عشق أبدى لا نهائي غير محدود … للف في وسط البلد وفى كايرو مول وجنينه مول والعتبة وزنقة الستات وطلعت حرب وفى محال الأحذية وما شابه في كل دولة عربية .

5) الـطـبـيـخ : تبدأ البنت حياتها بكتاب الطبخ مثل كتاب أبلة نظيرة أو كتاب تعلمي الطبخ في ثلاثة أيام ( ما كانش حد غلب ) وغالباً تضع البنت الكتاب على يمينها وتحت يديها حلة وفيهما بصلة وسكينة وتقرأ …. خرطي البصلة وضعي ملحاً وفلفلاً وانتظري حتى تحمر البطاطس … الخ .

6) الأطـفـال : عندما ترى البنت طفلاً صغير فإنها سرعان ما تفرد دراعها قائلة ( يا خراشى يا اختى كمال امو يا ناس ) .



7) الـخـيـاطـة : نادراً ما تجد بنت ليس لديها ماكينة خياطة ( سنجر أو نفرتيتي ) ، وتجد البنت في جميع مراحل عمرها مهتمة بالخياطة ، ليلى الطفلة تخيط فستاناً لعروستها ، وليلى بنت ستاشر 16 سنة بتخيط شنطة لنفسها وبتطرزها وتحط لها ترتر، وليلى الأم تلم شرابات العيال وتخيطها ، وتخيط زراير القمصان المقطعة .

الذهب : لا يعبر حب البنت عن طمع أو جشع لكنه طبيعة أنثوية فطرية أول ما البنت تتولد يجروا يخرموا ودانها عشان يجيبوا ليها حلق بتاع ربع جرام ، وتتوالى مظاهر حب البنت للدهب عبر سنوات عمرها ، شوية تمشى تشخلل بالدهب اللي في أيديها ، وشوية : أنا عايزة خاتم يا بابا ، وشوية البيت واقف على رجل واحدة عشان فردة حلق ليلى ضاعت فى الأوتوبيس ، وحتى فى الأزمات أول فكرة دائماً في دماغ البنت المتزوجة هي : خد بيع حتتين الصيغة دول يا أبو فوزي .
9) الـجـنس : فضول دائم للبنت من أول ما تدخل سن البلوغ إلى ما بعد الجواز ، ويصل إلى ذروته عند بلوغ سن الجواز فى العشرينات من عمرها .

10 ) الـمـلابـس : نادراً ما يمر أسبوع على البنت إلا وتكون اشترت فستاناً أو تونك أو بلوزة أو بدى ( بضى ) أو جيبه أو طرحة أو شراب فيليه أو جزمه أو صابوه أو توكة شعر أو معصماً وغيرها ، وتجد دائماً دولاب ملابس البنت يكفى لكساء الشعب الصومالي !!!!



هذه أهم عشر حاجات عند أغلب البنات وهناك قليل جداً من البنات من لا ينطبق عليها مثل هذه الأشياء … فنرجو منكى أختي الكريمة التعليق على الموضوع :

وسؤالى

هل هذا الكلام صحيح أم مبالغ فيه؟؟
لا طبعا مبالغ فييه
وما رأيك في الموضوع ؟؟
موضوع جمييييييل

الكلام دا بحصل مع بنات كتييييييير بس معايا والله مش بيحصل غير بعض حاجات كده بس مش الـ 10 اكتر
هههههههههههه
لا بجد انا مش بيحصل معايا كل دول ممكن حاجه ولا اثنين منهم


شكرا يا شريف موضوع جميل جدا



3 
shere

اقتباس: المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ملكه الاحزان  مشاهدة المشاركة
الكلام دا بحصل مع بنات كتييييييير بس معايا والله مش بيحصل غير بعض حاجات كده بس مش الـ 10 اكتر
هههههههههههه
لا بجد انا مش بيحصل معايا كل دول ممكن حاجه ولا اثنين منهم


شكرا يا شريف موضوع جميل جدا


اممممممممممممممممممممممم
وانتى بأه بيتعملى كام من الـ 10 يا ريهام ؟
منوانى


4 
dr.beaut

هل هذا الكلام صحيح أم مبالغ فيه؟؟
طبعا مبالغ فيه كتييييييييير
وما رأيك في الموضوع ؟؟
الموضوع نفسه جميل اوى
بيحصل معاكى كام من الـ 10 وبصراحه؟
بيحصل 3
الرغى والاطفال وماما بس ماما دى كمان مبالغ فيها
بس ماما مش زى مانت بتقول كدا يعنى ممكن احكى حاجة حصلت او كدا لكن مش اقدم تقرير رسمى يعنى
والباقى مش بحب اعمله اصلا


5 
crazy but not easy

1) الـرغـى
مش عارفه ليه والله دايما اسمع البنات رغايين ودماغهم فاضيه والكلام ده مع انى قابلت كتير من الشباب رغايين لدرجه تكرهك انك تحاول تفتح معاهم كلام

بس مش عارفه والله وانا فى طفولتى كنت كده ولا لا
بس حاليا اقدر اقولك لا مش لدرجه الرغي الكتير يعنى


2) الـنـكـد
تؤ تؤ ماليش فيه
انا بحب الناس الرايقه اللى بتضحك على طول



3) مـامـا
دائما ما ترتبط البنت بأمها سواء قبل الجواز أو بعده … قبل الجواز تحب ترجع من بره تحكى لأمها كل حاجة عن حمادة اللي وقفت معاه النهارده وعن هيثم اللي جه يستلف منها كشكول المحاضرات

ههههههههههههههههههه طبعا دا شيىء اساسى ان ماما صاحبتى بس مكنتش بحكيلها على حماده عشان متضربش ههههههههههههه


4) الـشـوبـنـج
هههههههههههههه مش لدرجه اللف في وسط البلد وكايرو مول وجنينه مول والعتبة وزنقة الستات
بس هو فعلا عشق البنات الشوبينج ومتشتريش من اول محل دخلته
لازم تطلع عين اصحاب عشره خماشر محل والاخر ترجع تشترى من اول محل دخلته هههههههههه

5) الـطـبـيـخ
لا خالص دى كنت رمياها على ماما لما خنقتها منى
بس فى فعلا بنات تعشق الطبخ
بس مش هوايتى



6) الأطـفـال
هههههههههههههه فعلا كل البنات بتعشق الاطفال ومعظمنا بيقول الجمله دى
( يا خراشى يا اختى كمال امو يا ناس ) ههههههههههههه


7) الـخـيـاطـة
لا معنديش فكره بيها خالص وعمرها ما كانت هوايتى
من صغرى اللى يتقطع من ملابسي ميلزمنيش ويترمى وخلاص ودى حاجه كانت ومازالت بتضايق ماما منى

8) الذهب
لا مش لدرجه الطمع والجشع بس فعلا كل البنات بتحب الدهب يعنى اللى عندى زينه خروجى بس مش موضوع كنز يعنى او مستقبل لبكره تؤتؤ

9) الـجـنس
مش هكدب عليك اكيد كان شاغل بالى انى افهم بس كان صعب اسأل حد
وعلى فكره دى حاجه بتشغلنا كلنا ولاد وبنات مش بنات بس


10 ) الـمـلابـس
اها فعلا بشترى لبس كتير تقريبا دى طبيعه فى كل البنات



وسؤالى

هل هذا الكلام صحيح أم مبالغ فيه؟؟
نوعا ما صحيح
وما رأيك في الموضوع ؟؟
راااااااااائع
بيحصل معاكى كام من الـ 10 وبصراحه؟
هنقول 5 من 10

تسلم ايدك يا شيري بجد موضوع رائع


6 
Hinamori Amu

الـنـكـد والـشـوبـنـج والـمـلابـس
الصراحة دول بس
ويمكن معاها إزاى أنكد على أخواتى والفيس والألعاب والأفلام والنت

الأطفال نوعا ما لما يكونوا سوس وبيحبوا المصايب بعشقهم مووووت

وهل هذا الكلام صحيح أم مبالغ فيه؟؟
فيه بنات كتيير بتهتم بالعشرة كلهم

وما رأيك في الموضوع ؟؟
كويس جدا كعادتك يا شيرى

بيحصل معاكى كام من الـ 10 وبصراحه؟
3 بس والحمد لله


7 
Layla

ايه ريك فى كل اللى فات ده ؟

يا نهار اسود
على كدة انا مش بنت خاااااااااااالث
والمصطلحات دى بتمثل ليك/ى ايه

1) الـرغـى ؟
لالالا دا ابعد ما يكون بس ممكن في بنات كدة
انا بقا مش بحب ارغي و لا احكي لا اي حاجة يا اكتب ع النت و طول اليوم في البيت قاعدة لوحدي يا اما اقرا كتاب يا اما شاردة و ساكتة
و مش هكلم حتى اهلي

يعني الامر مش في كل بنت
2) الـنـكـد ؟
لالالا خااااااااااااااااااااالث
انا بزعل بسرعة و ارتاح بسرعة
مش انكد على الي قدامي
يعني دي مش فيا
3) مـامـا ؟
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
لاااااااااااااااااااااااا
دي ابعد ما يكوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووون
انا بقا مش بكلم امي طول اليوم
حتى لو كنت عايز اكل و لا عايزة حاجة
مش بكلمها و لا احكيلها حتى لو مسافرة مش اتصل
دا مع اهلي كلهم

يعني و لا دي فيا
4) الـشـوبـنـج ؟
لااااااااااااااا و لا دي
اخرج مرتين في الشهر اشتري لبس و الاحتياجات و خلاص
انما اني اعتبر الامر كشغف لا طبعا
5) الـطـبـيـخ ؟
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
لا و الله
مش بعرف اعمل غير البيض مقلي
و مش مهتمة بالطبيخ
و لا احب الاكل

يعني دي و مش فيا
) الأطـفـال ؟
ههههههههههههههههههههه
اما بتعفرت من الاطفال
ممكن احب اشوف صور و بس
7) الـخـيـاطـة ؟
هههههههههههههههههههه
لالالالالااااااااااااااا طبعا حاجة مش صح
دا مش من الاهتمامات خااااااااااااااااااااااااااااااااالث و لا اعرف حتى
8) الذهب ؟
ههههههههههههههه
بص يا شريف
افضل اني احط حديد على اني احط ذهب
مش بحبو خااااااااااااااالث
و مش بحب البنات الي بيحطوه
9) الجنس ؟
هههههههههههههههههه لا طبعا
10 ) الـمـلابـس ؟
امممممممممممممم
دي اه ممكن بس مش كتير

وهل هذا الكلام صحيح أم مبالغ فيه؟؟
لالالا بالنسبة ليا مش صح
وما رأيك في الموضوع ؟؟

لا موضوع رائع
بص انا مش بقولك كلامك مش صح لان البنات عارفاهم كدة زي اختي و ماما
بس انا مش كدة عشان كدة بس مش معاك في الكلام
بيحصل معاكى كام من الـ 10 وبصراحه؟
1 من 10 و الواحد دا نقدر نقول منو 0.00000001


شكرا يا شريف
كلام كميل
و الموضوع منسق حلو



8 
Abd-ElrhmaN Hassan

موضوع جامد ياشيري
بس انا مش خبير في المواضيع دي
تسلم ايديك يامعلم


9 
عصفورة الجنه

اقتباس: المشاركة الأصلية كتبت بواسطة too little 2 late  مشاهدة المشاركة
ايه ريك فى كل اللى فات ده ؟

يا نهار اسود
على كدة انا مش بنت خاااااااااااالث
والمصطلحات دى بتمثل ليك/ى ايه

1) الـرغـى ؟
لالالا دا ابعد ما يكون بس ممكن في بنات كدة
انا بقا مش بحب ارغي و لا احكي لا اي حاجة يا اكتب ع النت و طول اليوم في البيت قاعدة لوحدي يا اما اقرا كتاب يا اما شاردة و ساكتة
و مش هكلم حتى اهلي

يعني الامر مش في كل بنت
2) الـنـكـد ؟
لالالا خااااااااااااااااااااالث
انا بزعل بسرعة و ارتاح بسرعة
مش انكد على الي قدامي
يعني دي مش فيا
3) مـامـا ؟
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
لاااااااااااااااااااااااا
دي ابعد ما يكوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووون
انا بقا مش بكلم امي طول اليوم
حتى لو كنت عايز اكل و لا عايزة حاجة
مش بكلمها و لا احكيلها حتى لو مسافرة مش اتصل
دا مع اهلي كلهم

يعني و لا دي فيا
4) الـشـوبـنـج ؟
لااااااااااااااا و لا دي
اخرج مرتين في الشهر اشتري لبس و الاحتياجات و خلاص
انما اني اعتبر الامر كشغف لا طبعا
5) الـطـبـيـخ ؟
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
لا و الله
مش بعرف اعمل غير البيض مقلي
و مش مهتمة بالطبيخ
و لا احب الاكل

يعني دي و مش فيا
) الأطـفـال ؟
ههههههههههههههههههههه
اما بتعفرت من الاطفال
ممكن احب اشوف صور و بس
7) الـخـيـاطـة ؟
هههههههههههههههههههه
لالالالالااااااااااااااا طبعا حاجة مش صح
دا مش من الاهتمامات خااااااااااااااااااااااااااااااااالث و لا اعرف حتى
8) الذهب ؟
ههههههههههههههه
بص يا شريف
افضل اني احط حديد على اني احط ذهب
مش بحبو خااااااااااااااالث
و مش بحب البنات الي بيحطوه
9) الجنس ؟
هههههههههههههههههه لا طبعا
10 ) الـمـلابـس ؟
امممممممممممممم
دي اه ممكن بس مش كتير

وهل هذا الكلام صحيح أم مبالغ فيه؟؟
لالالا بالنسبة ليا مش صح
وما رأيك في الموضوع ؟؟

لا موضوع رائع
بص انا مش بقولك كلامك مش صح لان البنات عارفاهم كدة زي اختي و ماما
بس انا مش كدة عشان كدة بس مش معاك في الكلام
بيحصل معاكى كام من الـ 10 وبصراحه؟
1 من 10 و الواحد دا نقدر نقول منو 0.00000001


شكرا يا شريف
كلام كميل
و الموضوع منسق حلو


انا رايى زى ليلى بالظبط نايس توبيك


10 
Gesy

1) الـرغـى ؟
رغاية شوية
2) الـنـكـد ؟
هواية هههههههه
لا انا بحب الهزار
3) مـامـا ؟
مش دايما احكيلها كل حاجة
وهي تقريبا مش عارفة عنى حاجة
4) الـشـوبـنـج ؟
يعنى مش ع طول

5) الـطـبـيـخ ؟
بحب ادخل المطبخ جدا
ومع المثل اللى بيقول عك عك
وربك يفك
) الأطـفـال ؟
دا اكيد يما بشوف طفل
ده اللى بيحصل
7) الـخـيـاطـة ؟
مليش فيها خالص
8) الذهب ؟
اها طبعا
9) الجنس ؟
ملوش اي اهمية
10 ) الـمـلابـس ؟
بحب اشترى لبس اوى

وهل هذا الكلام صحيح أم مبالغ فيه؟؟
مبالغ فيه شويتين
وما رأيك في الموضوع ؟؟
موضوع حلو اووى
بيحصل معاكى كام من الـ 10 وبصراحه؟
6حاجات تقريبا

توبيك حلووو ودايما متميز ياشيري



Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
المواد المنشورة في منتدي المصطبة لا تُعبر بالضرورة عن وجهة نظر القائمين على الموقع ولكنها تعبر عن وجهة نظر كاتبها فقط.