العودة   منتديات المصطبة > الأقسام العامة > منتدى النقاش الجاد

منتدى النقاش الجاد ناقش معنا بهدوء وبدون تعصب أشهر وأهم القضايا والمواضيع التى تشغل الجميع


1 
zina

بسم الله
في هذا الموضوع اود ان اتطرق الى مكامن الجمال وميولات الشخص
اولا هل يكمن الجمال ظاهريا او باطنيا حسب قناعاتي باطنيا لان الجمال الظاهري محض صورة صطحية دون تعمق في الشخص نفسه
وكما يقول المثل المظاهر خداعة.
وبالنسبة للجمال الباطني او بالاحرى الحسن الداخلي فهل يتكيف معه الانساء في هذا العصر لا اظن ذلك لان الكل يبحث عن حسن الصورة وينسى الاخلاق الحسنة والاداب والثقافة
لشخص اقل ما يمكن ان نقول عنه :
انه رمز للمجتمع
فاريد ان استطلع آرائكم حول ما تحبونه انتم
هل الجمال الظاهري المتجسد في صورة جميلة
ام الجمال الباطني الدي يتجسد واقعيا بافعال واقوال
ترفع مرتبته نحو العلى
وشكرا





2 
ملكة بكبريائى

اكيد الجمال الباطنى
بس الانسان بيشدة الجمال الظاهرى وبعد كدا لما بيتعرف على الشخص الى هو حسن المظهر دا
ويعرفه من الداخل يا اما يندم لانه هيكون شخص سىءمن الخارج او هيكون محظوظ ويبقى جميل من برا ومن جوة

بس اى انسان طبيعى بيشدة الخارجى يعنى مش معقول انتى مثلا متعرفيش شخص معين اوك ولا تعرفى عنه شىء خالص ومتعرفيش جواة ايه
وشكله وحش جدا عمرة مهيشدك ابدا لانك متخيله الى برا زى الى جوة لكن لو اكلمتى معاة ممكن يشدك جواة والجوهر الى جواة يعنى فى الاول بيشدنا المظهر بس الاهم هو الى جوة طبعا ودا بيشدنا فى الاخر


3 
princess roka

اقتباس: المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سكوتى دمر وجودى  مشاهدة المشاركة
اكيد الجمال الباطنى
بس الانسان بيشدة الجمال الظاهرى وبعد كدا لما بيتعرف على الشخص الى هو حسن المظهر دا
ويعرفه من الداخل يا اما يندم لانه هيكون شخص سىءمن الخارج او هيكون محظوظ ويبقى جميل من برا ومن جوة

بس اى انسان طبيعى بيشدة الخارجى يعنى مش معقول انتى مثلا متعرفيش شخص معين اوك ولا تعرفى عنه شىء خالص ومتعرفيش جواة ايه
وشكله وحش جدا عمرة مهيشدك ابدا لانك متخيله الى برا زى الى جوة لكن لو اكلمتى معاة ممكن يشدك جواة والجوهر الى جواة يعنى فى الاول بيشدنا المظهر بس الاهم هو الى جوة طبعا ودا بيشدنا فى الاخر

اتفق معاكى فى رايك جداا و اكيد طبعا ان الجمال الباطنى اهم لان هو الى بيدوم و يبقى لكن الجمال الظاهرى يمكن ان يفنى مع الايام و لكن الاخلاق و القيم هى الباقية و الدائمة فى الانسان .
و شكرا على التوبيك الجميل و الموضوع المميز .



Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
المواد المنشورة في منتدي المصطبة لا تُعبر بالضرورة عن وجهة نظر القائمين على الموقع ولكنها تعبر عن وجهة نظر كاتبها فقط.