العودة   منتديات المصطبة > الأقسام العامة > منتدى النقاش الجاد

منتدى النقاش الجاد ناقش معنا بهدوء وبدون تعصب أشهر وأهم القضايا والمواضيع التى تشغل الجميع

العبيط اهوه

كاتب الموضوع: Hayaty agmal ma feeha، فى قسم: منتدى النقاش الجاد


1 
Hayaty agmal ma feeha

ايوة زي ما قرئتها بالظبط "العبيط اهوه"

مش انت طبعاً لا سمح الله ولا المقصود بيها إهانة القارىء لان على رأي جدي الله يرحمه من جاور السعيد سعد ومن جاور العبيط انعبط زية بردو .. بس مش عبط ع المقعدة زي اللي كانوا بيستخدموة مدرسين زمان بالخرزانة وللخلف در عشان محدش يفهم غلط .

وزي مبيقولوا اللي ملوش كبير "عبيط" يشتري له عبيط ودة اللي حصل فعلاً على ارض الواقع . الناس حوشت حوشت وبالآخر اشترت عبيط . وعلى قد إن دة مش عيب على قد ما هو سبهلله مبتهلله بالبهلول المستبهلل بهبله وعبطه اللي حيجي فوق رؤسنا كلنا ..

بهاء سلطان غناها زمان قوم اقف وانت بتكلمني رغم اننا مكناش نعرف هو صاحب البيت ولا لأ عشان يطلب من اللي اودامه انة يقف وهو بيكلمه ! وبكلتا الاحوال وبغض النظر عن الموقف الراجل عبر عن مشاعره بالإستياء لانها جرحت كرامته وكبريائة . وانا مش شايف اي مشكلة صراحة اننا نكلم بعض واحنا واقفين إحتراماً لبعض إلا لو حد فينا كان بيأجر رجله بالساعة ويرجعها لصاحبها تاني اخر اليوم فدة لة عذرة اكيد ! او كان جليس او ذو إحتياجات خاصة مثلاً ودة واجبه وحقه ,,

والأغرب من كدة انك تكون رايح تبيع ميه بحارة السقايين وتتلامض وتتأنزح عليهم وتعمل فيها كتكوت بقفص وبالأخر مش حتلاقي مسقاه فأر حتى تشرب فيها !

قضية مياه حوض النيل والسد الذين ينتون القيام بة على مجرى نهر النيل والذي وافقت اغلبية دول حوض النيل على إقامتة برعاية إسرائيلية والذي سيقلل من حصة مصر بشكل مؤثر قد إهتز بعد قيام الثورة المصرية المجيدة وجعلهم يحسبون الف مرة قبل أي خطوة يخطونها تجاة ذلك الملف .

وعلى غرار نواب مجلس الشعب "اللغة الإنجليزية مخطط خارجي" فمن الواضح ان السلام الوطني ايضاً مخطط خارجي !
فما حدث من إجتماع اعضاء مجلس الشعب باوغندا لمناقشة ملف حوض النيل عند عزف السلام الوطني الاوغندي وعدم قيام بعض اعضاء مجلس الشعب إحتراماً للدولة المضيفة وكـ بروتوكول متعارف عليه . إستعان الاعضاء المبجلين لمجلس الشعب المصري بحق الفيتو او الشلل الرعاش ولم يقفوا إحتراماً للسلام الوطني عشان "حرام" !

دة حتى المثل البلدي بيقول "إن كان لك حاجة عند الكلب" ودية مش حاجة دة مستقبل أمة يعني ممكن تتـ هو هو بداله مش تقوله ياسيدي بس . لأنك كدة كدة هتهو هو وانت واقف طابور طويل عريض ولابس بدلة ولا لبس شيك عشان تملى جركن الميه من حنفيه بالشارع . عشان لمؤاخذة تستحمى حماية العيد من السنة للسنة إن وجدت مياه الشرب !

وسيادتك بدل ما هتعلم طفلك لما يعوز يشرب ويقول آمبوه ! هتخليه يقول هو هو .. ودة ناتج عن العبيط اهوه اللي سعادتك إنتخبته يمثلك بمجلس الشعب !

اللي اعرفة ان حتى ايام التتار لما جم مصر انضرب لرسولهم البوق الطويل دة ومحدش قال دة حرام واهو عدوان غاشم محتل ولكنة البروتوكول للرسل ومجلس الشعب ذهب لمناقشة ملف حوض النيل بصفته رسول والعكس سيحدث بمصر وهذا بروتوكول وليس كُفر واللعياذ بالله !

وحيث كدة ,, فكان من باب اولى ننتخب نواب ذو احتياجات خاصة مع كامل احترامنا وتقديرنا لهم فهم احق واولى بالحق عشان نحبك الدور ومنقومش وقت عزف اي سلام وطني لأي دولة !

والأغرب ان العالم كلة وقف دقيقة حداد على شهداء الالتراس بما فيهم اتباع ابولهب وقريش إلا احنا اصحاب الرسالة الساميه "وما ارسلناك إلا رحمة للعالمين"

فوالله الاسلام برىء منكم ومن افعالكم وستتسببون في تهديد مستقبل مصر القومي بسبب خزعبلاتكم وعقولكم المريضة واللاهثة للعقم والجهل .

سؤال بريء ,,
فلمن ستولوا ادباركم حين تواجهون اليهود الذين تتدعون بأنهم اعدائكم وهذا عار تماماً من الصحة ؟
فهل ستذهبون بجيوشكم لمحاربة إثيوبيا ودول حوض النيل لمد شعبكم وجيشكم بالمياه . أم ستواجهون عدوكم من امامكم وظهركم مؤمن ؟
هل تنون فتح صفحة جديدة معهم وتقوموا بإحترامهم وتقديرهم أم ستلعبون بعداد المياه لمستقبل مصر ؟

فهل تنتظرون من باقي دول العالم ان يلغوا سلامهم او نشيدهم الوطني من اجل كوكبكم وكهفكم المريض المزعوم الملتحف كالثعبان بالشريعة والاسلام لكي يشوه الاسلام والاسلام برىء منكم ومن افعالكم !
دة حتى درء المفاسد مقدم على المصالح وانتم ستفسدون ملف حوض النيل وتهددون مستقبل مصر بسبب ظلام عقولكم وبصيرتكم .

إتقوا الله بشعب مصر ومستقبل مصر وإنزاحوا عن صدورنا فـ ستدمرون الأمة والامن القومي بأفعالكم الكهنوتيه المريضة التي سترجعنا لعصر ركوب الخيل ..


(عزيزي القارىء)


نتقابل عند اقرب حنفيه ميه قريباً ولا تنسى انني حاجز بالطابور قبلك ,,





Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
المواد المنشورة في منتدي المصطبة لا تُعبر بالضرورة عن وجهة نظر القائمين على الموقع ولكنها تعبر عن وجهة نظر كاتبها فقط.