العودة   منتديات المصطبة > الأقسام العامة > منتدى النقاش الجاد

منتدى النقاش الجاد ناقش معنا بهدوء وبدون تعصب أشهر وأهم القضايا والمواضيع التى تشغل الجميع


1 
سـفـيـر الـمـحـبـه

)))((( رســـالـــة للـــشـــبـــاب الـــكـــســـالـــة )))((( 7arcat.com-8e7e5938de.jpg

بسم الله الرحمن الرحيم
هذه رسالة للشباب الكسالة في ايامنا هذه
وانا سأتحدث باللغة العامية حتى تكون الرسالة
واضحة ومفهومة للجميع والموضوع وما به انه نحن
نشاهد الكثير والكثير من الشبااااااب في مجتمعنا الحالي
يعانون من الكسل وعدم القدرة في الإعتمااااااد على النفس في
جلب المال او الحاجه او ما يريدونه في هذه الدنيا ودعونا ندخل الآن في
عمق الموضوع والشباب ما شاء الله عليهم بكل شيئ كسول الا بالاهتمام
بالنفس يعني نلاقي معظم الشباب بالأيام دي مش بنام الا على وجه الصبح
وتلاقيه قاعد على المنتديات او الفيس بوك او الإيملات وبيكلم اصدقائه


وبيصحى السااااعة الثالثة او الرابعة العصر وبيقوم بيغسل وجهه وشعره
وبيشوف احسن لبس عنده على الموضه الجديدة وبيعمل شعره بطريقة
غريبة جدا على اساس اي واحده تشوفه بالشارع توقف وتقول عنه
انه ده شب جميل وحلو أوي ويكون نفسه يكلمها وتمشي وراه
فاكر انه كل ده حينفعه وحيكون شخص في قمة السعااااااااادة
ولما انه حد يقوللو شوف دراستك او شوفلك حاجه تنفعك او
شوفلك شغلانه تنفعك وتلمك من اللف والصيااااعه بالشوارع
يقوم يتعصب وما يرضى انه يعمل أي حاجه تنفعه وحتى الصلاه
ما يكون له نفس يصلّي ... والله انا مش عارف ازاي الشباب
دول الي بيقولو عنهم جيل صاعد ازااااي حيعتمدو على نفسهم
ويحصلو على قرشهم بعرق جبينهم وكل واحد مش معتمد غير
على أمه وأبوه وانا بقول لكل شب بيقرأ الرساله دي انه والديك
مش دائمين لك ولو كان وراااااهم قرشين حلوين بالآخر انت
حتصيع بيهم وحتشتري كم حاااااااجه حلوة ليك وبالآخر ما
تعود تلااااقي شيئ بجيبتك ولازم تعتمد على نفسك وتحصل
على مالك بعرق جبينك ولا تحتاج لأي حد بالمستقبل لأنك
لو اعتدت انك تعتمد على غيرك في جلب المال او الحاجه
اللي انت عاااايزها لنفسك مش حتعيش وحتفضل طول
عمرك تحت ومش حتطلع لفووق ويجب ان تكون سيّد
نفسك وتتتعلم حاااجه مفيده لك وتفتح محل او حاجه
تنفعك لنفسك ولمستقبلك انت ومراتك وعيالك وعلى
قولة المثل (((( اجيب كل حاااااااجه بايدي ولا اقول
للكلب يا سيدي )))) وهو ده اللي عايزكم تفهموه
والحاجه الأهم من كدا انت لما تتعرف على فتاة وعايز
تخطبها وتتجوزها وانت مخلص دراسة ازاي حتجيب
حق شقة وعفش ومواصلات والى آخره من الحاجات
اللي يحتاجها الشخص للزواج اذا ما كان معك فلوس
واذا ما كان ورااااك مصلحة تعيش منها وتكسب من
ورااااااااها فلوس تقدر تخليك تعيش ملك و ولا حتى
تحتاج انك تمد ايدك لأقرب الناس اليك وهم والديك
واخوانك واخواتك فأنا الرسالة دي اوجها لكل شخص
كسول و ولا حتى عااااارف هو فين بالدنيا وهذه الرسالة
علشان اشجّع كل شخص بيهمني انه يوصل لأعلى المراتب
واعلى المستويات و ولا حتى يحتااااج لحد بحيااااته ولما يمشي
بالشارع تكون له هيبه وعظمة والناس تحترمه وتقدّره وتعمل
له ألف حساب ويجلس بالمكان النظيف والواسع ويقابل أرقى
وأنظف الناس والمستويات ولما يحب انه يخطب ويتجوز يدخل
على أهل البنت بعين قوية تكسر الحـجر ويطلب ويجعل أهل
البنت يطلبو المهر اللي هم عايزينو فـ ليه كل ده ؟ لأنك انت
اعتمد على نفسك واشتغلت ونجحت بحياااتك وحصلت على
فلوسك بعرق جبينك وما تعودت على الكسل والنوم وعدم
الدراسة والمثاااابرة والسهر والمقابلات والدراسات والحاجات
التانيه دي كلها ولا تقول بحياتك انه مافيش شغل بالأيام دي
والحياة بقت صعبه لألألألألأ الحياة حلوة وماشية متل ما هي
ولكن في هناك ناس تانيه هي اللي بتعمل تخريب ومش سايبه
الناس بحالها ولو انت قلت عايز اشتغل واحصل على فلوس
وما كنت عايز تتراجع ابدا او تستسلم تلاقي شغل وربنا
حيفرجها عليك وربنا مش بينسى حد ابدا وانت استمر
بالدعاء وعمرك لا تستسلم ولا تجعل الشيطان يسيطر
عليك وساااااااعتها حتلاقي الوظيفة اللي انت عايزها
وصلتلك لحد البيت . وربنا يوفق الجميع وانا اسف
جدا اذا طولت عليكم بالرساااالة دي وان شاء الله
تكون مهمة ليكم وتستفيدو منهااااا واكون قدمت
لكم كل ما هو مفيد لكم ولمصلحتكم يا شباب
منتدى المصطبة الكرام ودمتم بكل خير جميعاً
وتحية طيبة ارسلها لكم .. اخاكم محمد

هذه الرسالة كتبتها بقلمي .. سفير المحبه



2 
ahmedcooool2011

شكراااااااا جدا علي الرسالة الجميل

4 
LoVe My LiFe

موضوع مميز جدا من قلم مميز من انسان مميز ايضا
حياتك كلها تميز فى تميز يا سفير

ومشكمور ع التوبيك بجد

نايس
وع فكره انا عن نفسى اكتر انسان ممكن تشوفه فى حياتك كسول
هههههههههههههههههههههههههههه


5 
سـفـيـر الـمـحـبـه



تسلم يا احلى باسم وكلك زوء وربنا يخليك ويحفظك

ومنور بوجودك الجميل .. وان شاء الله تكون استفدت

من الدرس ده يا كسووووول ههههههههههه

ودمت بكل خير


6 
S N ! P E R

هههههههههههههههه
تصدق بالله لو ليا اب وام مدلعينى كنت ادلعت وبقيت كسول جدااااااا
بس الحمد لله والدى من صغرى معودنى على الشغل وازاى اجيب الجنيه ومقولش لحد هات
كنت وانا صغير بقول هو ليه بيعمل فيا كده
بس لما كبرت عرفت انه عمل الصح ولو مكنش عمل كده كان زمانى ضايع
اليوم الى مبيبقاش فيه شغل عندى
بحس بــ الضياع
الحمد لله
شكرا يا سفير توبك فى الجون


7 
سـفـيـر الـمـحـبـه



اهلا بأحلى سنايبر ومنووور التوبيك يا كبير

وكلامك حلو وده هو الكلام المزبوط والصحيح

واللي لازم يعملو كل والد وكل شخص بحياته

ودمت بكل خير اينما كنت

اخاك محمد



8 
محمد الامير

انا اه شاب بس الحمد لله مش كسلان

مشكوووووووووووور يـــــــــا قــــــمــــــر



Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
المواد المنشورة في منتدي المصطبة لا تُعبر بالضرورة عن وجهة نظر القائمين على الموقع ولكنها تعبر عن وجهة نظر كاتبها فقط.