العودة   منتديات المصطبة > الأقسام العامة > منتدى النقاش الجاد

منتدى النقاش الجاد ناقش معنا بهدوء وبدون تعصب أشهر وأهم القضايا والمواضيع التى تشغل الجميع

هل الخطأ منا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كاتب الموضوع: حنين الذكريات، فى قسم: منتدى النقاش الجاد


1 
حنين الذكريات

مشكلة تطرق العديــــــــــــــــد من الأبواب

كلنا في هذه الدنيا نحب وننحب
نشتاق ونعيش لحظات الحب الجميل
نتخيل انناآآآ إستطعنا أن نلاقي فارس احلاآآمنــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا

وفجأة...........................
بدموع الحب والشوق والحرقة والألم
ننصدم بواقع مرير تعيشه اغلب الفتياة
*/*/*/*/ألا وهو*/*/*/*/*/
جملة يقولها بعض الشبان عندما يتكلمون مع فتاة
((((متل مابتحكي معي بتحكي مع كتير غيري))))

للأسف هذه الجملة تعيشها بعض الفتيات بمرارة
تتخابط بين حروفها
ولا تعلم ماآ تفعل


فما يحدث ببساطة أن الفتاة تتكلم مع شـــــــــــــــــــــــــــــــــاآآب
وعند وقت الجد تطلب منه ان يتقدم لهــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاآآ
وهنا يرفض ويصارحها بالحقيقة
وكأنه يتسلى معها طوال تلك الفترة

فالموضوع واسع جدا وشامل
وتختلف الاراآآء فيه
فعلى من الحق؟؟؟؟!!!!

هل الفتاة في مجتمعنا تخطأ ومن ثم تجني ثمار خطئها؟؟؟؟
(فلا يحق لها ان تتألم لأنها هي من جنت على نفسها)
أم هؤلاء الفئة من الشباب هم من لا يحترمون مامعنى حب الفتاة؟؟؟؟
(ويكون العقاب هو لعبهم فيها ومن ثم الهروب)
هل فعلا أنها كما تتكلم مع شب معين تتكلم مع ألف غيره؟؟؟؟
(فهي إذن تستحق أن يهرب منها)


الموضوع الآن ينتظر آرائكم
أتمنى من الجميع المشــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاآآركة




2 
Immigrant

بصى يا جميل انا هكلم معاكى بصراحه جــدا

بما انك بنت وبما انى ولد
نبدأ بيكــى
البنت بتبقى متأكدهمليون الميه اذا كان الولد بيحبها ولا لاء
من خلال افعالـه معاهم واسلوبه وطرقته وحياتة بصفه عامه وخاصــه
اوقات ياحرام البنت بتقول انا مجنى عليا وانا اللى حبيته بجــد
الحب لواحده عمره ما كان كفايه لازم العقل ق كل حـاجه
هديلك مثال بسيط لما انتى تكونى مرتبطة بشاب كويس وبيقلك اان بحبك وعاوزك وان شاء الله ف المستقبل القريب هنرتبط رسمى .. مفيش مشكله ف كـده .. المشكله بقه انه يطبق دا عملى لغاية لما تيجى اللحظه المناسبه .. مش يبقى عارفه واحدة واتنين وتلاته وطول الليل ع الويتنج وبيقلك بكلم صاحبى وكلام من دا وانتى تصدقى علشان انتى بتحبيه .. مع انه لما بيكلم معاكــى بتحسى فعلا انه بيحبك .. بس الافعاال تغلب الاقول .. والطبع بيغلب التطبع .. منجيش بقه نكمل معاه وف الاجر نقول احنا مجنى علينــا
دا اللى بيحصل ف 80 % من علاقة البنت بالولـد

نرجع ليا بما انى ممثل الولاد
كل ولد ف الدنيا بيفكر نفس التفكير اللى انتى قولتيه دا لغاية مايثبت العكس
من خلال تصرفاتها واسلوبها وافعالها واحترامهــا وغيره كتير
وقتها ممكن يرتبط بيهــا رسمـى لو هيا كفء وتقدر تراعى ربنا فيـه

اظن انا كــده خلصت


وعلى فكره انا متابع علشان لو ف نقاش


3 
S α ү з D

اقتباس:

وعند وقت الجد تطلب منه ان يتقدم لهــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاآآ




بس اللى اعرفه ان اللى بيحب واحده هو اللى بيطلب يتقدملها
ويتفق معاها عشان يكون فى تمهيد
مش هيا اللى تقوله اتقدملى ..


- ما علينا دى نقطه

ثانياً انتى مش مجنى عليكى
بمعنى ان مش اى واحد يقول لواحده بحبك يبقى دايب فـ دباديب اللى خلفوها

اوقات وكتير بتبقى تقضية وقت او زهق وعاوز يتعوض ودى الطريقة اللى بتكون
- "" نزوة "" وليها اسباب كتير

دى نقطة تانية

تالت حاجه احنا عندنا عقل .. صح اكيد وربنا ميزنا بيه

يعنى مش اى حاجه تتصدق وخصوصاً فـ المشاعر
يبقى الحذر مطلوب
ومش من اول مره ولا عاشر مره كلام
بس اللى بيحب واحده بيبان عليه فـ كل حاجه
كلامه ,, خوفه ,, هزاره ,, غيرته

وده يتحس فـ بعض مواقف بتتحكى وبيظهر رد الفعل فيها
ممكن ميبقاش فـ دماغه وتحسى انك مش فارقه معاه
وممكن من اقل كلمه يعمل مشكله ده لأنه بيحبها وبيغير عليها

يبقى زى ما المثل بيقول
حاسب قبل ما تناسب

وده مش بالمعنى الكلمى
لا بس لازم ناخد بالنا والبنت بالأخص

وتعرف مين اللى شاريها ومين اللى بيتسلى بيها

شكراً


4 
وعد الغرام


هل الفتاة في مجتمعنا تخطأ ومن ثم تجني ثمار خطئها؟؟؟؟
(فلا يحق لها ان تتألم لأنها هي من جنت على نفسها)

مممــ طيب بلعقل لو عايزها هيروح لاهلها علطول
ليه تعقلى نفسك بيه لحد ما تقولى له تعالا اتقدملى
زى ما قال سيد المفروض هوة لى يقول عايز اقابل اهلك
مش كل راجل بتبقى نيته وحشه
ممكن واحد تبقى نيته كويسه مفيش مشاكل بس ليه تفضلى فــ وقر الشك ياترى نيته خير ولا لاء
وطبعا وقتها هتكونى دايبه فيه

ممممــ الكلام ده عدا عــ بنات كتير اوى واولهم انا يعنى مش بقوله ليكى ولغيرك وبس لا ده انا بقوله لنفسى كمان

أم هؤلاء الفئة من الشباب هم من لا يحترمون مامعنى حب الفتاة؟؟؟؟
(ويكون العقاب هو لعبهم فيها ومن ثم الهروب)

لا بيبقى جرب اول مره ونيته خير وبعدين بتفشل باى شكل من الاشكال
وبعدين يفضل زى ما يكون بيطلع من حفره يقعع ف دحديره
وبتوصل لان البنات كلهم زى بعض
وانا بتسلى
وهيه لى سمحت لنفسها انى استلا بيها
وهيه لى مرخصه نفسها
وفى واحد هيشوف حاجه محروم منها ومرميه قدامه وسمحاله ياخدها او يجربها بمعنى اصح ومش هياخدها!!


هل فعلا أنها كما تتكلم مع شب معين تتكلم مع ألف غيره؟؟؟؟
(فهي إذن تستحق أن يهرب منها)

ايوه من وجهه نظره ليه لاء
ليه لاء طالما سمحت انها تخون اهلها وتكلمه من وراهم
ليه لاء طالما مش قالت له كده حرام
طالما انت راجل اتكلم وقول لاهلى انت عايز منى ايه!!

هيقولك اصل ظروفى واصل انا لسه بدرس
المفروض تقولى خلاص ابعد عنى لما تبقى قادر ابقى روحلهم وسيبنى ف حالى
ومش انا لى هتخون اهلها

انتى يمكن لو اتعلقتى بيه او حتى لو معجبه بيه من جواكى هتتعذبى لما تبعدى عنه

بس خدى بقى الايجابيات لو استحملتى
1-هيحترمك جدا بينه وبين نفسك
2- هيتهبل وهياخد الموضوع من منطق الجد
3-هيفضل يحاول معاكى كتير ولو فضلتى متمسكه بقرارك هتفضلى شخصيه مميزه وهتختلفى كتير عن غيرك
ويكفيكى ان عمره ما هينساكى

4- اخر واهم نقطه ان ربنا راضى عنك وانتى مش بتخونى اهلك وانهم مطمنين عليكى وانتى جوة نفسك هتبقى مطمنه

واخيرا ربنا يهدينى ويهدى كل بنات وشباب المسلمين

نــــايســ

ميرسى..




Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
المواد المنشورة في منتدي المصطبة لا تُعبر بالضرورة عن وجهة نظر القائمين على الموقع ولكنها تعبر عن وجهة نظر كاتبها فقط.